논문 및 연구활동 |
- 연구활동(주요논문)
-
[논문]
맹은경, 고호경, 손복은,
디지털·AI 기반영어교육 연구동향: 텍스트 네트워크 분석 및 토픽모델링 중심으로
, 현대영어교육
, Vol.24
, pp.156
-170
(Oct, 2023)
-
[논문]
맹은경, 김현정,
영어 듣기 지도 효과에 대한 메타분석
, STUDIES IN ENGLISH EDUCATION
, Vol.27
, No.4
, pp.533
-568
(Dec, 2022)
-
[논문]
맹은경,
Explicit versus implicit instruction: A meta-analysis of comparative studies.
, 현대영어교육
, Vol.21
, No.4
, pp.11
-23
(Nov, 2020)
-
[논문]
맹은경, 이상민,
중등 영어 교사의 학습동기: 동기유발 전략 분석 도구 개발 및 활용도 분석
, 중등영어교육
, Vol.12
, No.2
, pp.53
-77
(May, 2019)
-
[논문]
맹은경,
L2 learning motivation and its correlates: A meta-analysis
, STUDIES IN ENGLISH EDUCATION
, Vol.21
, No.1
, pp.1
-37
(Mar, 2016)
- 국제학술논문지
-
[논문]
맹은경, 이상민,
EFL teachers' behavior of using motivational strategies: The case of teaching in the Korean context
, TEACHING AND TEACHER EDUCATION
, Vol.46
, pp.25
-36
(Feb, 2015)
- 국내학술논문지
-
[논문]
이지은, 맹은경,
Perceptions of high school students on AI chatbots use in English learning: Benefits, concerns, and ethical consideration.
, Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
, Vol.27
, No.2
, pp.53
-72
(Dec, 2023)
-
[논문]
맹은경, 고호경, 손복은,
디지털·AI 기반영어교육 연구동향: 텍스트 네트워크 분석 및 토픽모델링 중심으로
, 현대영어교육
, Vol.24
, pp.156
-170
(Oct, 2023)
-
[논문]
고호경, 맹은경, 손복은,
디지털 기술 교육 환경 기반 수학교육에 대한 국내 선행 연구의 경향성 분석 연구
, East Asian Mathematical Journal
, Vol.39
, No.4
, pp.437
-454
(Aug, 2023)
-
[논문]
맹은경, 김현정,
영어 듣기 지도 효과에 대한 메타분석
, STUDIES IN ENGLISH EDUCATION
, Vol.27
, No.4
, pp.533
-568
(Dec, 2022)
-
[논문]
조수현, 맹은경,
2015 개정 교육과정 기반 중학교 3학년 영어 교과서 쓰기 활동 분석
, 현대영어교육
, Vol.23
, No.4
, pp.65
-77
(Dec, 2022)
-
[논문]
윤정용, 맹은경,
대학의 재직학습자를 위한 단기 영어프로그램 효과 분석
, 현대영어교육
, Vol.23
, No.1
, pp.66
-82
(Feb, 2022)
-
[논문]
윤광진, 맹은경,
AI를 활용한 PBL 기반 블렌디드 수업이 영어학습에 미치는 영향
, 현대영어교육
, Vol.22
, No.3
, pp.45
-56
(Aug, 2021)
-
[논문]
맹은경,
Explicit versus implicit instruction: A meta-analysis of comparative studies.
, 현대영어교육
, Vol.21
, No.4
, pp.11
-23
(Nov, 2020)
-
[논문]
최운실, 맹은경, 정구영,
4차 산업혁명 시대 미래 교육 패러다임 전환 담론 분석
, 인문사회21
, Vol.10
, No.6
, pp.1709
-1720
(Dec, 2019)
-
[논문]
맹은경, 이상민,
중등 영어 교사의 학습동기: 동기유발 전략 분석 도구 개발 및 활용도 분석
, 중등영어교육
, Vol.12
, No.2
, pp.53
-77
(May, 2019)
-
[논문]
김현정, 맹은경,
듣기이해능력 향상에 영향을 미치는 요인에 관한 메타분석연구
, 영어영문학 연구
, Vol.60
, No.4
, pp.343
-375
(Dec, 2018)
-
[논문]
주용균, 맹은경,
자기조절학습 전략 중심 수업이 L2 학습자의 영어 독해능력에 미치는 영향
, 언어과학연구
, pp.591
-619
(Dec, 2018)
-
[논문]
이금란, 맹은경,
맞춤형 영어 프로그램에 대한 만학도 들의 인식 및 요구 분석
, 학습자중심교과교육연구
, Vol.18
, No.22
, pp.727
-753
(Nov, 2018)
-
[논문]
이유주, 맹은경,
협동 학습이 L2 영어 학습에 미치는 영향: 메타 분석
, 중등영어교육
, Vol.11
, No.4
, pp.99
-125
(Nov, 2018)
-
[논문]
남가영, 맹은경,
자기주도 학습 전략이 국어·영어 학업성취도에 미치는 영향에 관한 메타분석
, 언어와 정보사회
, Vol.35
, pp.1
-36
(Nov, 2018)
-
[논문]
윤광진, 맹은경,
메타분석을 통합 웹기반 영어 교육이 학습자의 영어능력에 미치는 효과 분석
, 언어과학연구
, pp.193
-224
(Dec, 2017)
-
[논문]
임현정, 맹은경,
L2 동기 자아체계 요인과 자아효능감이 초등학교 학생 영어능력에 미치는 영향에 대한 경로 분석
, Foreign Languages Education
, Vol.24
, No.4
, pp.87
-107
(Dec, 2017)
-
[논문]
문정인, 맹은경,
영어로 진행하는 영어수업의 효과에 대하 메타 분석
, STUDIES IN ENGLISH EDUCATION
, Vol.22
, No.4
, pp.203
-226
(Dec, 2017)
-
[논문]
김현정, 맹은경,
A meta-analysis on the effects of listening instruction across school levels in Korean context
, 현대영어교육
, Vol.17
, No.2
, pp.21
-51
(May, 2016)
-
[논문]
맹은경,
L2 learning motivation and its correlates: A meta-analysis
, STUDIES IN ENGLISH EDUCATION
, Vol.21
, No.1
, pp.1
-37
(Mar, 2016)
-
[논문]
이희경, 맹은경,
A review of ELT materials-related articles published in English Teaching from 1965 to 2015
, 영어교육
, Vol.70
, No.5
, pp.381
-406
(Dec, 2015)
-
[논문]
김미영, 맹은경,
초등학교 영어 서술형 평가에 대한 교사 인식 연구
, 영어교과교육
, Vol.14
, No.2
, pp.141
-169
(May, 2015)
-
[논문]
배은실, 맹은경,
The Effectiveness of Reading Instruction in Korean EFL Classrooms: A Meta-Analysis
, 영어어문교육
, Vol.21
, No.1
, pp.1
-28
(Mar, 2015)
-
[논문]
맹은경,
초등영어 교사의 동기유발 전략활용에 관한 연구
, 현대영어교육
, Vol.15
, No.4
, pp.145
-169
(Nov, 2014)
-
[논문]
맹은경,
The effectiveness of reading strategy instruction: A Meta-analysis
, 영어교육
, Vol.69
, No.3
, pp.105
-127
(Sep, 2014)
-
[논문]
최윤미, 맹은경,
협력 쓰기 지도가 초등학교 학생들의 쓰기 능력에 미치는 영향: 정의적·인지적 변화 중심으로
, 초등영어교육
, Vol.20
, No.2
, pp.295
-325
(Jun, 2014)
-
[논문]
맹은경,
초등학교 학습자의 영어 어휘능력과 영어 어휘학습전략과의 관계
, 영어어문교육
, Vol.19
, No.4
, pp.261
-278
(Dec, 2013)
-
[논문]
고호경, 맹은경, 남가영,
교사의 반성적 수업 평가의 요소 및 수준에 관한 사례 연구
, 교과교육학연구
, Vol.17
, No.3
, pp.839
-868
(Sep, 2013)
-
[논문]
이정숙, 맹은경,
Code-Switching Behavior of Korean-English Bilingual Teenagers
, 현대영어교육
, Vol.14
, No.3
, pp.67
-95
(Aug, 2013)
-
[논문]
맹은경,
초등교사의 영어교과서 선정기준에 대한 인식 및 활용
, Foreign Languages Education
, Vol.19
, No.4
, pp.375
-397
(Dec, 2012)
-
[논문]
배은실, 맹은경,
중학교 학습자들의 모국어 읽기전략, 영어 읽기전략, 영어 읽기능력 사이의 관계분석
, 현대영어교육
, Vol.13
, No.4
, pp.293
-313
(Nov, 2012)
-
[논문]
남가영, 고호경, 맹은경,
교과서 선정에 관한 국?영?수 교사의 인식 비교연구
, 교과교육학연구
, Vol.16
, No.3
, pp.603
-627
(Sep, 2012)
-
[논문]
문정인, 맹은경,
The effects of storytelling and storysinging on L2 reading comprehension
, 초등영어교육
, Vol.18
, No.2
, pp.389
-406
(Jul, 2012)
-
[논문]
김현정, 맹은경,
Analysis of Listening Tasks in Middle School English I Activity Books
, 영어교육연구
, Vol.24
, No.2
, pp.183
-204
(Jun, 2012)
-
[논문]
맹은경,
What do primary teachers think about English vocabulary taught in primary schools?
, 현대영어교육
, Vol.13
, No.1
, pp.113
-132
(Feb, 2012)
-
[논문]
김성완, 맹은경, 한호, 김현옥,
학습자 인식 및 요구분석에 기초한 효과적인 영어강의의 조건과 운영방안
, Foreign Languages Education
, Vol.19
, No.1
, pp.211
-238
(Feb, 2012)
-
[논문]
윤미선, 맹은경,
스토리텔링과 플래시 카드를 활용한 어휘 학습의 효과 비교연구
, 영어교과교육
, Vol.10
, No.3
, pp.163
-185
(Dec, 2011)
-
[논문]
김성완, 김현옥, 한호, 맹은경,
효과적인 대학 영어강의 운영을 위한 교수자 요구분석 및 지원방안
, 영어학연구
, Vol.17
, No.3
, pp.269
-301
(Dec, 2011)
-
[논문]
맹은경, 김성혜,
초등학생들의 어휘능력 및 인식에 대한 조사 연구
, 현대영어교육
, Vol.12
, No.2
, pp.115
-139
(Jun, 2011)
-
[논문]
최연선, 맹은경,
듣기책략 교수.학습방법이 초등학교 학생들의 듣기능력 및 책략 사용에 미치는 영향
, 초등영어교육
, Vol.16
, No.3
, pp.123
-146
(Dec, 2010)
-
[논문]
맹은경,
Reading strategy instruction and reading comprehension of middle school students.
, 영어 영문학 연구
, Vol.52
, No.2
, pp.95
-121
(Jun, 2010)
-
[논문]
맹은경,
The effect and teachers' perception of using an auotmated essay scoring system in L2 writing.
, 영어학연구
, Vol.16
, No.1
, pp.247
-275
(Apr, 2010)
-
[논문]
김수미, 맹은경,
문자언어 중심의 교실 영어환경이 초등학교 학생들의 문해 능력 및 학습 태도에 미치는 영향
, 현대영어교육
, Vol.11
, No.1
, pp.96
-117
(Apr, 2010)
-
[논문]
맹은경,
영어로 진행하는 영어수업에 대한 초등교사 및 학생들의 인식 조사
, 현대영어교육
, Vol.10
, No.1
, pp.177
-206
(Apr, 2009)
-
[논문]
맹은경,
Do primary teachers feel anxiety when they teach English?
, Foreign Languages Education
, Vol.15
, No.2
, pp.161
-183
(Sep, 2008)
-
[논문]
맹은경,
English teachers' language anxiety in the intensive teacher training program and in the classroom.
, 영어어문교육
, Vol.14
, No.2
, pp.149
-172
(Jun, 2008)
-
[논문]
맹은경,
Learning anxiety, listening strategies and the proficiency of elementary school learners.
, 영어학연구
, Vol.24
, pp.261
-286
(Dec, 2007)
-
[논문]
맹은경,
새로운 영어몰입연수 형태에 대한 초등교사의 인식에 관한연구
, 현대영어교육
, Vol.8
, No.1
, pp.91
-111
(Apr, 2007)
-
[논문]
맹은경,
Comparison of L2 listening and reading comprehension strategies: A case study of three middle school students.
, 교육과정평가연구
, Vol.9
, No.2
, pp.471
-500
(Dec, 2006)
-
[논문]
맹은경,
Listening comprehension straegies of EFL learners: A case study of three Korean elementary students.
, Foreign Languages Education
, Vol.13
, No.3
, pp.187
-213
(Sep, 2006)
-
[논문]
맹은경,
The use of listening strategies among Korean elementary students.
, 영어어문교육
, Vol.12
, No.3
, pp.25
-49
(Sep, 2006)
-
[논문]
맹은경,
How are reading atrategies used in different reading stages?
, 영어교육
, Vol.61
, No.1
, pp.185
-203
(Mar, 2006)
-
[논문]
맹은경,
제7차 중등영어교육과정에서 멀티미디어 적용 실태와 분석
, 영어어문교육
, Vol.11
, No.4
, pp.237
-259
(Dec, 2005)
-
[논문]
맹은경,
A comparative study of reading strategies in L1 and L2: Case study of five Korean graduate students.
, 어학연구
, Vol.41
, No.2
, pp.457
-486
(Jun, 2005)
- 국제학술발표
-
[학술회의]
맹은경, 김현정,
A meta-analysis of the Effectiveness of L2 listeningInstruction
, The 27th PAAL International Conference
(Aug, 2023)
-
[학술회의]
윤정용, 맹은경,
The effects of a short-term English program for work-study students
, 2022 The 26th PAAL International Conference
, pp.37
-38
(Aug, 2022)
-
[학술회의]
맹은경,
The Effect of Explicit vs. Implicit Instruction: A Meta-analysis of Comparative Studies
, 2021 Joint International Conference on Engish Teaching and Learning in Korea
(Jul, 2021)
-
[학술회의]
맹은경, 김현정,
The effectiveness of the factors affecting listening comprehension in Korean classroom: A meta-analysis
, 2019 Joint International conference on English teaching and learning in Korea
(Jul, 2019)
-
[학술회의]
맹은경, 이금란,
Need analysis of learner-centered English program for mature university students
, 2019 Joint International conference on English teaching and learning in Korea
(Jul, 2019)
-
[학술회의]
맹은경,
Effect of Self-Regulated Strategies on L2: A Meta-Analysis
, The 23rd Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistic
(Aug, 2018)
-
[학술회의]
김현정, 맹은경,
The effects of listenig instruction on Korean EFL learners' listening abilities: A meta-analysis
, The Modern English Education Society 2017 International Conference
(Jul, 2017)
-
[학술회의]
맹은경,
고등학교 영어 성취기준을 활용한 교수학습 및 평가예시
, 2016 SIG Conference-Action Research: Concepts, Methods, and Skills
, pp.44
-48
(Jan, 2016)
-
[학술회의]
이희경, 맹은경,
A meta-analysis of ELT materials-related articles published in English Teaching,1965-2015
, Shaping the past, leading the future of English education in Korea: KATE 50th Anniversary
, pp.64
-64
(Aug, 2015)
-
[학술회의]
맹은경,
Motivation and L2 Proficiency: A meta-analysis
, 2015 Messo International Conference
, pp.185
-189
(Aug, 2015)
-
[학술회의]
맹은경,
Review of current reading strategy instruction in Korea: A meta-analysis
, The 19th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
(Aug, 2014)
-
[학술회의]
이정숙, 맹은경,
Code-Switching behavior of bilingual teenagers' language in bicultural families.
, The 18th PAAL conference: Insights into theory and practice of applied linguistics"
(Aug, 2013)
-
[학술회의]
문정인, 맹은경,
A comparison stuy of the effect of reading instruction using storytelling and storysinging
, Challenges and Opportunities for English Langauge Education in the Age of Global Economy
(Aug, 2012)
-
[학술회의]
김현정, 맹은경,
Analysis of listening tasks in Korean Middle School English 1 Activity Books
, Challenges and Opportunities for English Langauge Education in the Age of Global Economy
(Aug, 2012)
-
[학술회의]
맹은경,
Korean primary students perception of English in their English textbook
, The 16th PAAL Conference: Applied linguistics and English language teaching: An Asia-Pacific Perspective
(Aug, 2011)
-
[학술회의]
맹은경,
Teachers' attitude on using a writing tool in a teacher training program
, The 9th Asia TEFL International Conference: Teaching English in a changing Asia: Challenges and directions
(Jul, 2011)
-
[학술회의]
맹은경,
The effects of explicit instruction of reading strategies on reading comprehension of middle school students
, 15th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
(Aug, 2010)
- 국내학술발표
-
[학술회의]
조영범, 맹은경,
The effect of instruction for English underachievers: Meta-analysis
, 29회 현대영어교육학회(MEESO) 학술대회; 디지털 네이티브를 위한 영어교육 과제 및 전망
, pp.54
-54
(Dec, 2020)
-
[학술회의]
윤정용, 맹은경,
The effectiveness of feedback for Korean EFL learners: A meta-analysis
, 29회 현대영어교육학회(MEESO) 학술대회; 디지털 네이티브를 위한 영어교육 과제 및 전망
, pp.57
-57
(Dec, 2020)
-
[학술회의]
문정인, 맹은경,
영어로 진행하는 영어수업의 효과에 대한 메타분석
, 제28회 현대영어교육학회 학술대회
(Jul, 2018)
-
[학술회의]
이유주, 맹은경,
협동학습과 정의적 요인 간의 관계 메타분석
, 제 28회 현대영어교육학회 학술대회
(Jul, 2018)
-
[학술회의]
김현정, 맹은경,
Meta-Analysis on the effect of listening activies for youn leanrers in Korea
, 현대영어교육학회 2014년 학술대회
(Aug, 2014)
-
[학술회의]
배은실, 맹은경,
The effectiveness of reading instruction in Korean EFL classrooms: Meta-Analysis
, 현대영어교육학회 2014년 학술대회
(Aug, 2014)
-
[학술회의]
맹은경,
초등영어 교과서 선정기준 현장 활용 실태 조사 연구
, 현대영어교육학회 연례학술대회(English Edcuation : From Complexity & Divesrity to stability)
, pp.237
-244
(Jul, 2012)
-
[학술회의]
맹은경,
What is "TEE"?: The Principles, Theories, and Issues
, The 2nd Gyeonggi International Teachers' Conference: Teaching Foreign Languages Through Target Languages
, pp.91
-97
(Oct, 2010)
- 저서 및 번역
-
[저서]
성기완, 맹은경, 김혜영, 안태연, 이상민,
영어교과 교재 연구와 지도법
, pp.15-85
(Aug, 2019)
|